Expositie: NU EN (N)OOIT: Bouwen aan de Toekomst
- Dit event is voorbij.
Evenement Navigatie
Onder de noemer ‘Bouwen aan de toekomst’ vindt in het najaar van 2023 een breed programma plaats bij de Koppelkerk. Onvermijdelijk leidt denken over de toekomst tot de vraag wie ‘we’ dan zijn; óf we er nog wel zijn. Kunnen we onze toekomst wel vormgeven, met onze beperkte, menselijke blik?
Artist talk met Marianne Lammersen op 28 oktober om 14.00 uur.
Heb je vragen voor Marianne, kom dan naar de Koppelkerk. Deze middag zijn er geen reguliere rondleidingen.
4 NOVEMBER IS DE EXPOSITIE GESLOTEN VOOR PUBLIEK IVM EEN BESLOTEN BIJEENKOMST VAN OMGEVINGSDIENST ACHTERHOEK.
Wil je bij deze dag aanwezig zijn, of meedoen aan een van de workshops kijk dan op www.odachterhoek.nl voor het complete programma. Ook zijn de Ridders van Gelre van Omroep Gelderland aanwezig voor een rechtstreekse uitzending vanuit de Koppelkerk.
Het thema nodigt uit om met een brede blik te kijken. Dit najaar wordt bij de Koppelkerk dan ook ruimte geboden aan verschillende disciplines die allerlei mogelijke aspecten van de toekomst kunnen verbeelden. Niemand kan in de toekomst kijken, en daarom wenden we ons tot kunstenaars: kunst is juist in staat om een mogelijk toekomstbeeld te schetsen. De toekomst bestaat nog niet, maar bedenk: ook de wereld waarin wij nu leven was ooit de toekomst.
De expositie ‘NU EN (N)OOIT – bouwen aan de toekomst’, bestaat uit kunstwerken van 7 kunstenaars die met hun werk een mogelijk toekomstbeeld scheppen. Dat kan utopisch, dystopisch, praktisch of conceptueel zijn.
Rob Sweere
visual artist
Rob Sweere (1963) geeft in zijn werk de natuurelementen als licht, aarde, lucht en wind op verschillende manieren door aan de waarnemer. Volgens Sweere is kunst maken een manier om de ware ervaring van het leven op te roepen en – indien mogelijk – over te brengen op anderen. Het heeft te maken met een sublimatie van gevoelens voorbij het tastbare en het benoembare. Rob Sweere ontwikkelt instrumenten en minutieus geënsceneerde paden, waarbij hij de ervaringen van de zintuigen zo concreet mogelijk probeert te vertalen. Via deze instrumenten – architecturale sculpturen – en door een zorgvuldige afbakening van een spoor stuurt hij de waarnemers in een afgemeten tempo en met een vastberaden beweging in een bepaalde richting, met als doel die ervaring te sturen. De concepten van Rob Sweere komen tot uiting in optredens/acties van het publiek, maar ook in fotografie, videowerken, tijdelijke installaties en grootschalige permanente architecturale sculpturen in de openbare ruimte,
Menno Hiele
Fine Artist
Menno Hiele (1988) maakt kunst voor en over de natuur, als tegenwicht voor mensen en menselijk gedrag waarvoor de natuur vaak moet wijken. De serie die in de Koppelkerk te zien is, is een eerbetoon aan bomen die omgehakt zijn of worden. De sculpturen (‘Stapelbomen’) zijn gemaakt vanuit foto’s van de schors van deze bomen. Hieles werk bestaat uit de combinatie van natuur (fysiek of in concept) en menselijke techniek. Bij deze werken bestaat het kunstmatige uit het digitale aspect en het 3D-printachtige uiterlijk van de sculpturen.
Lisanne Hoogerwerf
Visual Artist
Lisanne Hoogerwerf (1987) gebruikt fotografie om innerlijke beelden zichtbaar te maken. Haar foto’s tonen oorden die zowel fictief als reëel aandoen; het zijn landschappen die buiten de dagelijkse realiteit staan, maar die zijn gemaakt met tastbare materialen zoals hout, zand, verf en karton. Met speelse bouwwerken refereert ze naar maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de vluchtelingencrisis, klimaatverandering en de pandemie. De verlaten landschappen hebben iets grimmigs en dystopisch en tegelijkertijd iets speels en dromerig. Speeltuinen, tenten, hutten en huizen zijn elementen die regelmatig terugkomen in haar werk. Met behulp van belichting en geschilderde achtergronden creëert ze een fictieve ruimte waarin deze bouwwerken nieuwe betekenissen krijgen en tegenstellingen zoals utopie/dystoptie, mens/natuur, ernst/speelsheid, schoonheid en grauwheid bij elkaar komen.
Marianne Lammersen
Marianne Lammersen (1984) citeert graag Zygmunt Bauman zoals hij ‘liquid times’ uitlegt: ‘the world changes so fast that there is no time for new traditions to arise’. Met haar werk onderzoekt zij de contradictie in de wens die wij enerzijds hebben voor groei en efficiëntie, en anderzijds voor contemplatie en vertraging. We houden van spannende nieuwe mogelijkheden, maar we houden ook graag vast aan het vertrouwde, aan tradities en de systemen die we kennen. Haar sculpturen, installaties en collages doen verslag van de spanning of disbalans die zij hierin ontwaart.
Ivo Kamphuis
Ivo Kamphuis (1967) is niet alleen in zijn kunst uniek maar ook in zijn levenshouding, die hij volkomen op zijn werken heeft aangepast. Je zou hem ‘professioneel struiner’ kunnen noemen, dolend door bossen en over velden; het liefst is het land zo oud mogelijk, het bos oer, het veld ver weg van de bewoonde wereld, op zoek naar botten, schedels, inspirerende bouwwerken in de natuur, zoals dassenburchten. Ivo verzamelt en verwerkt dat vervolgens in zijn werk.
Erik Odijk
Erik Odijk (1959) werkt in en met het landschap en met rock sculptuur in installaties. Ook heeft hij een aantal natuurfilms geïnitieerd waarin het performatieve van en in de natuur centraal staat. Odijk bemiddelt tussen het sublieme (het grootste, grove, onordelijke) en het schone (het kleine, gladde, zachte en rijke). Tijdens reizen en dagtochten zoekt hij bezielende plekken die hij vastlegt met de camera. Het maken van de foto gaat vaak net zo nauwkeurig als het tekenen zelf en is een wezenlijk onderdeel van zijn werk. Daarna vertaalt hij die, in zijn atelier of in situ, naar houtskool-, pastel-, potlood- en aquareltekeningen. Odijk staat vooral bekend om zijn grote werken waarin fragmenten van de natuur altijd de belangrijkste beeldelementen vormen en waar je doorheen kunt dwalen met je blik. Zijn werk laat het publiek een natuur zien die met minachting en zonder respect juist terugkijkt naar dat publiek.
Carlyn Westerink
illustrator/beeldmaker
Carlyn Westerink (1995) is een illustrator/beeldmaker. Zij werkt met grafiet en kleurpotlood en haar belangrijkste inspiratiebron is de diepe verbondenheid tussen het zelf en de natuurlijke wereld met cultureel, filosofische en maatschappelijke visies. Haar werk oogt als een neverending mysterieus raadsel met aspecten van de werkelijkheid.
Het bredere programma van ‘Bouwen aan de toekomst’ behelst onder andere een VPRO Tegenlicht Meet Up over Artificial Intelligence op 8 september, een literaire avond met Josephine Rombouts op 22 september, een muzikale filmavond rondom ‘Man in het wild’ op 30 september. Verwacht verder inspirerende avonden over de toekomst van geld met United Economy en er zal een goed gesprek worden gevoerd over arbeidsmigratie. In november gaan we juist terug in de tijd: de Koppelkerk is dan de locatie van de Achterhoekse Archeologiedag.
Het programma ‘Bouwen aan de toekomst’ is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland.