Kunstlezing: Zonder verbeelding is er niets
- Dit event is voorbij.
Evenement Navigatie
Op zaterdagavond 3 juli geven beeldend kunstenaar Rinke Nijburg en theoloog en filosoof Kees Meijlink een duo-lezing over wijlen Henk Visser (1952-2019) in de Koppelkerk. Beiden waren goede vrienden van Henk Visser en blikken terug op zijn leven en werk. De lezing sluit aan bij de solo-expositie ‘Zonder verbeelding is er niets’ van Henk Visser die momenteel in de Koppelkerk te zien is.
Het verlangen naar mystiek
Na vertoning van de korte NPO-documentaire ‘Alles wat gezegd moet worden’ van Pelle Nijburg over de wording van de expositie ‘Zonder verbeelding is er niets’, zal beeldend kunstenaar Rinke Nijburg vertellen over het leven en werk van zijn goede vriend Henk Visser. Samen bezochten zij de Kunstacademie in Arnhem. Beide vrienden vonden elkaar in hun gedeelde verlangen naar mystiek en religiositeit. Nijburg vertelt over de synchrone existentiële zoektocht die zij aangingen in hun levens, die bij beiden was gericht op een verzoening met henzelf, de ander en de kosmos. Daarnaast zal hij meer vertellen over de techniek die Henk Visser gebruikte voor zijn (digitale) collages.
Tekst gaat verder onder de foto.
Inspiratiebron William Blake
Theoloog en filosoof Kees Meijlink was tevens een goede vriend van Henk Visser. Beiden deelden een grote fascinatie voor het werk en het gedachtegoed van dichter en schilder William Blake (1757-1827), een fascinatie die ook gedeeld wordt door Nijburg. Blake is een vreemde eend in de bijt die kunstgeschiedenis heet. Hij was een buitenstaander en is nog steeds een lastig te doorgronden kunstenaar. Hij zag zichzelf als dichter graag in het gezelschap van Shakespeare en Milton, als schilder toch wel als gelijke van Michelangelo en Rafael. Hij noemde zichzelf een profeet en een ziener.
De Verbeelding en het Innerlijk Oog
Blake was ervan overtuigd, dat de werkelijkheid bezield was en dat de zintuigen veel te beperkt waren om de wereld te doorgronden. Dat doorgronden kon niet zonder de Verbeelding (Imagination) en kijken met het Innerlijk Oog (the Inner Eye). Het bracht hem tot één van de vele beroemde aforismen, die van hem zijn overgeleverd: “If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is: Infinite” (“Als de deuren van waarneming zouden worden gereinigd, zou alles verschijnen zoals het is: Oneindig”). Aldous Huxley vernoemde er zijn boek naar, Jim Morrison zijn band.
Henk Visser was een groot liefhebber van het werk van William Blake en het was ongetwijfeld een grote bron van inspiratie bij het maken van zijn eigen werk. Visser was met name zeer onder de indruk van Blakes ‘The marriage of heaven and hell’. Dat werk zal in de lezing centraal staan.
Kees Meijlink
Hij doet onderzoek naar het nut van filosoferen met kinderen om kritisch denken te ontwikkelen.
Daarnaast speelt hij (slide) gitaar en zingt. Hij speelt trombone bij de latin bigband Los Lamalos.
Hij maakt films en schrijft zo nu en dan een liedje. In juli 2015 publiceerde hij het boek ‘Denken over onderwijs’. Twee jaar later verscheen: Eigen wijs, kritisch denken in 33 lemma’s.
Dit jaar verschijnt zijn boek over William Blake. Met Henk Visser heeft hij uitgebreid en over lange tijd gesprekken gevoerd over kunst en filosofie. Daarbij kwam William Blake vaak voorbij.
Rinke Nijburg
Rinke Nijburg is beeldend kunstenaar, opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem (1982-1987), Ateliers Arnhem (1990-1991) en de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam (1993-1994). Hij behoorde tot de winnaars van de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst (1992), de Buning Brongers Prijzen (1994), de Prix de Rome (1998) en de Gelderland Grafiekprijs (1999). Religie is een belangrijke inspiratiebron voor zijn beeldende kunst. Hoewel van huis uit protestant, liggen zijn artistieke wortels in de beeldende rijkdom van de katholieke traditie en hij wordt de laatste jaren tevens geinspireerd door Oosterse religies als boeddhisme en hindoeïsme. In zijn werk verbindt hij religie, mythologie, strips, sprookjes en de maatschappelijke actualiteit tot een duizelingwekkende kosmologie. Het werk van Nijburg bevindt zich in talloze openbare, museale, particuliere en bedrijfscollecties.